Beeldmerk European City of the Year
De beste stad van Europa
The Academy of Urbanism heeft Amersfoort bekroond met de internationale titel European City of the Year. Met name de kwaliteit van leven, vooruitstrevende planning en vernieuwing terwijl het unieke erfgoed en karakter behouden blijven, noemt de jury als belangrijke argumenten voor de titel. De European City of the Year is een vakprijs die gaat over de indeling van een stad, de variatie in woningtypen en ook de verbindingen tussen wijken. Maar ook belangrijk is dat inwoners zich in de stad thuis voelen en of er sprake is van participatie vanuit bewoners voor de leefomgeving.
Amersfoort stond samen met het Spaanse Estepona en het Engelse Exeter op de shortlist voor de titel. De steden werden door de jury beoordeeld op factoren als stedenbouwkundige kwaliteit, sociale cohesie, duurzaamheid en het bestuur van de stad. Amersfoort begeeft zich in een mooi rijtje met andere steden die deze prijs in de wacht hebben gesleept. Onder andere Berlijn, Kopenhagen, Lissabon, Porto en Rotterdam gingen er in eerdere jaren met de titel vandoor. Amersfoort is trots op deze erkenning. Om die trots uit te kunnen dragen ontwierpen we in opdracht van Stichting Citymarketing Amersfoort een beeldmerk.